måndag 5 november 2012

Så nära kul en svenska lektion kommer!

Jaha, då var lovet över och skolan tillbaka. :'( På spanskan såg vi klart filmen Labyrinten. En skum ganska dålig film, men i alla fall. Svenska idag var faktiskt ganska rolig, i alla fall i början. Vi gick nämligen igenom humor i språket (eller något sånt). Det är när man t.ex sätter orden i fel ordning och det blir en helt annan mening som bara låter dum. 
Den enda jag kommer ihåg var:
Vi måste vara tysta när vi äter. Vi får inte ens öppna munnen. Ganska tråkig egentligen, men man måste öppna munnen för att kunna äta. Haha, jätte kul... eller inte. Det fanns roligare.
När vi hade börjat med det kom jag att tänka på en tidigare lektion i svenska. I 6:an eller kanske 7:an, strunt samma. Särskrivning (eller vad man nu kallar det). Det är när man delar på ord på fel ställen. 
ex. Fryst kycklinglever.
skulle kunna bli
Fryst kyckling lever. 
Då är det ju en fryst kyckling som lever, rör på sig. Det var inte riktigt rätt.
Och den är som min bänk kompis tyckte var bra.
ex. Fisklåda
och så delar man det här ordet. Det skulle kunna bli så här:
Fis klåda.
Jag tror inte någon vill ha det. Tänk dig bara om man sätter inte det i en mening.
-Jag har en fisklåda du skulle kunna låna.
och så skriver man fel.
-Jag har en fis klåda du skulle kunna låna.
Nja, helst inte. Då tar jag nog hellre fisklådan! XD
Det är ungefär vad som hänt idag. Nu ska jag kolla igenom ett engelsk youtube klipp på 10 minuter. Med en gubbe som pratar JÄTTE fort!
Skum 
släckare
Mot brand i trä,
papper, vätskor m.m
2st kassa apparater
1 pizza ugn. 1 mocrovågsugn +
övr. rest.utr.
Det är helt
fantastiskt att
Self scanna!
Man slipper
att stå i 
kassa köer
Hel vit katt
...